چطور اختلالات خواب در زمان پریود (عادت ماهانه) را درمان کنیم؟

چطور اختلالات خواب در زمان پریود (عادت ماهانه) را درمان کنیم؟

woman-cant-sleep-1000

براساس نظرسنجی بنیاد ملی خواب: حدود 70% از زنان در دوران قاعدگی به علت نفخ، حساسیت سینه ها، گرفتگی عضلات و سردرد، دچار بی نظمی و اختلال در خواب طی این مدت می شوند. در آغاز زمان قاعدگی، کاهش استروژن منجر به احساس خواب آلودگی می شود.


براساس نظرسنجی بنیاد ملی خواب: حدود 70% از زنان در دوران قاعدگی به علت نفخ، حساسیت سینه ها، گرفتگی عضلات و سردرد، دچار بی نظمی و اختلال در خواب طی این مدت می شوند. در آغاز زمان قاعدگی، کاهش استروژن منجر به احساس خواب آلودگی می شود. همچنین اگر شدت و مدت قاعدگی زیاد شود باعث کاهش سطح آهن خون می شود، که این امر موجب ضعف در پاها شده و هنگامی که پا را دراز کرده یا شروع به پیاده روی می کنید، احساس درد وحشتناکی خواهید داشت.
در نیمه ی اول چرخه ی قاعدگی خود، مغز سینگال دمای غده ی هیپوفیز را به هورمون محرک فولیکول می فرستد. در نتیجه استروژن افزایش می یابد و دیگر احساس خواب آلودگی نخواهید داشت و حتی ممکن است دچار بی خوابی شوید. اغلب زنان در طی این مدت کیفیت خوابشان کاهش می یابد، ولی در اواخر شب و نزدیکی صبح دچار خواب REM (خواب عمیق) می شوند و صبح به سختی بیدار می شوند.
در این مرحله ی قاعدگی تخمک گذاری انجام می شود. هفته ی بعد از تخمک گذاری، هورمون پروژسترون دوباره افزایش می یابد و این باعث افزایش سوخت و ساز و دمای بدن می شود. در مرحله ی پایانی که منجر به قاعدگی می شود، زنان تجربه ی PMS(سندروم قاعدگی) را خواهند داشت. در این زمان، استروژن و پروژسترون به حالت عادی خود بر می گردند و وضعیت خواب بهبود می یابد.

اما برای بهبود در تمام مراحل خواب این نکات را رعایت کنید:

افزایش مصرف مایعات:
این امر موجب می شود سدیم که باعث جمع شدن آب و نفخ می شود، شروع به حرکت کند و درد قبل از خواب کاهش یابد.

کلسیم اضافی دریافت کنید:
مصرف 1200 میلی گرم کلسیم باعث افت 50% علائم PMS شده، همچنین نفخ 36%، میل به غذا 54% و علائم روانی 42% کاهش می یابد.

دریافت 400 میلی گرم منیزیم:
منیزیم با افزایش سطح سروتین، موجب آرام بخشی و انتقال دهنده عصبی مغز می شود و هنگامی که با کلسیم ترکیب شود، با شل کردن عضلات باعث آرامش هنگام خواب می شود.

دریافت 100 میلی گرم B6:
B6 نیز به تولید سروتین کمک می کند؛ گاهی نیز می تواند انرژی زا باشد.
از ساعت 2 بعدازظهر به بعد، کافئین مصرف نکنید, زیرا موجب اضطراب و مشکل در هنگام خواب می شود.

ورزش و زیر نور خورشید صبحگاهی:
ورزش خارج از نور طبیعی خورشید و در هنگام عصر باعث افزایش سطح ملاتونین (هورمون تنظیم خواب) می شود. اما بهتر است 4 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید ولی ورزش زیر نور خورشید باعث حفظ ویتامین D در آب خون می شود که این ویتامین نقش مهمی در تولید لپتین دارد و هورمونی است که مانع پرخوری می شود.

در این باره بیشتر بخوانید: چگونه می توان درد دوران قاعدگی را درمان کرد

ارسال شده در 10 آذر 1395 توسط آقای جوانبخت با موضوع پزشکی
همچنین ببینید
تنبلی چشم کودک، بموقع درمان کنید
درمان “سرطان حنجره” | سرفه‌های مداوم و گرفتگی صدا از “علائم سرطان حنجره”
درمان تخمدان ضعیف، زمان بارداری؟
پریود نامنظم از زمان بلوغ، پلی کیستیک ام
نکات زیبایی زنان، درمان شکنندگی ناخن
برداشتن آی یو دی، زمان باردار شدن؟
پریود نشدن، عوارض قرص سیپروترون کامپاند
پریود شدن بعد از قطع روکین، ضروری؟
خونریزی شدید عادت ماهانه، بار چندم است؟
چرا پریود نمی شوم، آمپول هم زدم

تازه های سلامت