با تفاوت‌های رژیم غذایی وگان و گیاهخواری آشنا شوید

با تفاوت‌های رژیم غذایی وگان و گیاهخواری آشنا شوید

از بیانسه و جی زی گرفته تا آدام ریچمن، مجری سابق Man v. Food ، بنظر می رسد رژیم غذایی وگان به یک رژیم بسیار متداول تبدیل شده است. یک اینفوگرافیک که در سال ۲۰۱۴ که توسط TopRNtoBSN.com گرداوری شد، دریافت که تعداد وگانها از سال ۲۰۰۹ دو برابر شده است. کمی بیش از ۶۹ درصد از ۸۰۰۰ آمریکایی که مورد بررسی قرار گرفتند، وگان بودند. جای تعجب ندارد چون PETA، بزرگترین حامی این رژیم غذایی است.

وگانوگان

اما وقتی یک نفر می گوید که وگان است، این دقیقا به چه معناست؟ و مهمتر اینکه وگان چه تفاوتی با گیاهخواری ساده دارد؟ در اینجا ما درباره هر رژیم غذایی، مزایا و معایب آنها و اینکه چگونه هر کدام می توانند برای شما مفید باشند، توضیح می دهیم.

رژیم غذایی وگان

U.S.News & World Report، رژیم غذایی وگان را در رتبه شماره ۱۹ لیست بهترین رژیم های غذایی اش قرار داده است. همچنین جزء ۱۰ رژیم برتر رژیم های کاهش وزن، بهترین رژیم های دوستدار قلب و بهترین رژیم های دیابت قرار دارد. وگان ها در واقع، تمام فراورده های حیوانی و لبنی (همچنین تخم مرغ) را از رژیم غذایی شان حذف می کنند. U.S.News می گوید این شامل هر چیز ساخته شده با ژلاتین که از استخوانها و سم های حیوان بدست می آید، می باشد. افراد رژیمی غذایی وگان در عوض، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات مصرف می کنند.

از آنجا که محصولات حیوانی، راحت ترین منابع پروتئین و آهن هستند، وگان ها بسختی می توانند همان مقدار پروتئین و آهن را از منابع غیرحیوانی دریافت کنند، اما این کار غیر ممکن نیست. PETA می گوید که یک فنجان عدس پخته و یک فنجان لوبیای سیاه، هر کدام حاوی ۱۸ گرم پروتئین هستند. یک برگر گیاهی، ۱۳ گرم پروتئین دارد، در حالیکه ۴۰۰ گرم توفوی سفت، ۱۱ گرم پروتئین دارد. لوبیای سیاه، ملاس سیاه، (یک شیرین کننده است که ادعا می شود بسیار سالم تر از قند است) عدس، لوبیا و برگ چغندر سوئیسی، همگی سرشار از مواد معدنی هستند. PETA می افزاید جذب آهن هنگامی افزایش می یابد که مواد غذایی غنی از آهن با مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند سبزیجات برگ دار و مرکبات جفت شوند.

یک مطالعه که در BMJ Open منتشر شد، دریافت که یک رژیم وگان کم کربوهیدرات، سطوح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. عمدتاً گیاهخوار بودن، با یک زندگی جنسی بهتر نیز مرتبط دانسته شده است. اما علاوه بر این موارد و در کنار بحث محافظت از حیوانات، جاذبه عمده وگانیسم بخاطر تاثیری است که روی محیط زیست می گذارد یا بلکه نمی گذارد.

واشنگتن پست گزارش داد که تولید سالانه گاز گلخانه ای متان توسط یک گاو، معادل انتشار گاز تولید شده توسط ماشینی است که ۲۳۵ گالون گازوئیل می سوزاند. و هنگامیکه محققان محاسبه کردند، دریافتند که ۲۷۰۰ گرم علوفه باعث تولید ۴۵۰ گرم گوشت گاو، یا ۱۸۰۰ گرم علوفه برای ۴۵۰ گرم گوشت خوک یا ۹۰۰ گرم علوفه برای ۴۵۰ گرم گوشت مرغ می شود.

از سوی دیگر وگان ها به اندازه همتایان گوشت خوارشان، گاز گلخانه ای منتشر نمی کنند. Slate محاسبه کرد که تفاوت بین این دو رژیم معادل حدود ۵٫۱ تن دی اکسید کربن (CO2) در سال است. CO2 مانند متان، گرما را به دام می اندازد و دمای زمین و بنابراین گرم شدن جهانی را افزایش می دهد. Mother Nature Network در سال ۲۰۱۳ گزارش داد که ۸۴ درصد از تمام گازهای گلخانه ای، توسط انسان منتشر می شود.

رژیم غذایی گیاهخواری

گیاهخواران نیز محصولات حیوانی را حذف می کنند اما در صورتیکه رژیم گیرنده بخواهد، لبنیات می تواند باقی بماند. U.S.News به رژیم گیاهخواری، رتبه شماره ۱۱ در واقع ۸ پله بالاتر از رژیم وگان را در لیست بهترین رژیم های غذایی اش داده و همچنین جزء ۱۰ رژیم برتر برای بهترین رژیم های دوستدار قلب، بهترین رژیم های دیابت و بهترین رژیم های گیاهی قرار دارد.

گیاهخواران مانند وگان ها، مقدار زیادی میوه، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات می خورند. انجمن قلب آمریکا می گوید برخلاف وگان ها، هیچ الگوی واحدی برای گیاهخواری وجود ندارد.

یک گیاهخوار لاکتو، غذاهای گیاهی، پنیر و لبنیات می خورد، در حالیکه یک گیاهخوار لاکتو اوو تمام موارد بالا بعلاوه تخم مرغ را مصرف می کند. همچنین افراد نیمه گیاهخوار نیز وجود دارند، یعنی کسانی که گوشت قرمز نمی خورند اما به همراه غذاهای گیاهی، لبنیات و تخم مرغ از مرغ و ماهی نیز استفاده می کنند. U.S.News می گوید که اکثر گیاهخواران، لاکتو اوو هستند.

گیاهخواران برای مدتهای مدیدی، بعنوان سالم ترین غذاخورها مورد ستایش قرار می گرفتند. مطالعه ای که در خلاصه گزارش نشست انجمن قلب آمریکا منتشر شد، دریافت افرادی که غالبا به یک رژیم گیاهخواری حرفه ای (۷۰ درصد از مواد غذایی مصرفی از گیاهان مشتق می شود) پایبند بودند، کمتر احتمال داشت که بخاطر بیماری قلبی عروقی فوت کنند. و گروهی از تحقیقات دیگر، این رژیم غذایی خاص را با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، فشار خون بالا و مرگ زودرس مرتبط دانسته اند. و باز هم مانند وگان ها، داشتن یک رژیم عمدتا گیاهی برای محیط زیست، مفید (سودمند) است.

محققان از برنامه Martin آکسفورد درباره آینده غذا و مرکز بنیاد قلب بریتانیا در بیانیه ای گفتند: انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به رژیم غذایی، در گوشت خواران حدوداً دو برابر این مقدار در وگان هاست. این احتمال وجود دارد که کاهش مصرف گوشت به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به رژیم غذایی منجر شود. محققان افزودند که ۷۰ درصد از جنگل بارانی آمازون در آمریکای لاتین، بمنظور ایجاد فضای بیشتر برای پرورش دام، نابود شده است.

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی

PETA و علم هم نظرند که رژیم های وگان و گیاهخواری برای انسانها، حیوانات و محیط زیست مفید هستند. آنها همچنین از نظر مواد مغذی نیز کامل (بی نقص) می باشند. خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و همچنین غلات کامل و حبوبات، دوز دریافتی روزانه فرد از ویتامین های سالم، پروتئین و فیبر را به مقدار زیادی افزایش می دهد.

هنگام فکر کردن در مورد هریک از این رژیم های غذایی، چیزهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بعنوان مثال وگانیسم، بسیار محدود سازنده است. در حالیکه پروتئین و آهن می توانند از منابع دیگر تامین شوند، اما دریافت ویتامین B12 (ویتامین دیگری که در محصولات حیوانی وجود دارد) دشوارتر است. Health گزارش داد که مکمل های B12، سلولهای خون و عصب بدن را سالم نگه می دارند، DNA می سازند و بنابراین کمبود آن می تواند به خستگی، ضعف، مشکلات عصبی و افسردگی منجر شود.

همچنین کسانی که گوشت نمی خورند، تمایل دارند این خلاء را با غذاهای فرآوری شده پر کنند. ممکن است واضح باشد اما Health می افزاید که این گزینه ها از نظر مواد مغذی، سالم نیستند و می توانند باعث شوند شخص گرسنه تر و بداخلاق تر شود.

و یک تحقیق که در شورای پژوهش انسانی(HRC) منتشر شد، دریافت ۱۰ درصد از وگان ها و گیاهخواران، رژیم غذایی شان را رها می کنند. گیاهخواران سابق به HRC گفتند به این دلیل رژیم شان را دوست نداشتند که باعث می شد در جمع، متفاوت و غیر عادی بنظر برسند، مانع تعامل آنها با دیگران می شد و با رژیم معمول خودشان، بسیار متفاوت بود.

ترفندی که متخصصانی مانند مارک بیتمن به شما می گویند این است که به یکباره، کاملاً وگان یا کاملاً گیاهخوار نشوید. گوشت را بتدریج از رژیم غذایی تان خارج کنید و در عین حال، گزینه های بیشتری که سازگار با وگان و گیاهخواری هستند، اضافه کنید. نخوردن گوشت یک روز در هفته، یک راه عالی برای انجام این کار است. همچنین فراموش نکنید به ویتامینها و مواد مغذی که برای بدست آوردن شان بدون گوشت، باید کمی سخت تر تلاش کنید، توجه داشته باشید./ فیتنس مگزین

همچنین ببینید
مزایا و معایب شیک های جایگزین وعده غذایی
شما هم این ۱۰ اشتباه را در مکالماتتان مرتکب می‌شوید؟
با بهترین چای های لاغرکننده آشنا شوید
چگونه از شر گونه چاق خلاص شوید ؟
تفاوت کاهش وزن و کاهش چربی؟
این مواد غذایی باعث پیری زودرس پوست می شوند!
چگونه از شر جوش‌های سرسیاه خلاص شوید؟
چگونه با رژیم‌غذایی گیاهخواری عضله‌سازی کنیم؟
بهترین رژیم غذایی کدام است؟ خام، وگان، گیاهخواری یا پالئو؟
۱۰ چیزی که باید پیش از رها کردن رژیم غذایی تان به خاطر داشته باشید

تازه های خانه و سبک زندگی