دانشمندان یک گام دیگر به کشف اکسیر جوانی نزدیک شدند

اخیرا مشخص شده است پلاسمای خون افراد جوان می‌تواند به بهبود حافظه، مهارت گفتاری و فعالیت‌های فیزیکی موش‌های پیر کمک کند؛ در واقع این ماده آن‌ها را جوان می‌کند. ساکورا مینامی (Sakura Minami) از شرکت آلکاهست (Alkahest) می‌گوید روش کشف‌شده این قابلیت را دارد که برای درمان بیماری‌های انسان‌ نیز به کار گرفته شود. گفتنی است این تحقیق توسط شرکت آلکاهست انجام می‌گیرد.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند پیوند موش‌های پیر و جوان نتایج جالبی به همراه دارد. در حالی که به اشتراک‌ گذاشتن خون، تأثیرات مثبتی روی موش‌های پیر دارد؛ موش‌های جوان با بدشانسی مواجه می‌شوند. طی این تحقیقات مشخص شد تزریق خون موش‌های پیر به موش‌های جوان، باعث بروز نشانه‌های پیری مغز می‌شود؛ از طرف دیگر مغز موش‌های پیری که خون موش‌های جوان به آن‌ها تزریق شده بود نیز جوان‌تر به نظر می‌رسند. در واقع آن‌طور که مینامی تعبیر می‌کند؛ ما شاهد نوعی اثر جوان‌سازی در آن‌ها هستیم.

اما به نظر می‌رسد پلاسمای خون عامل مؤثر در جوان‌سازی باشد. پلاسما به قسمتی از خون اطلاق می‌شود که به‌صورت مایع است. انجام چندین مطالعه تا به حال نشان داده است تزریق پلاسمای یک موش‌ جوان به موش پیر، باعث جوان شدن ارگان‌های موش پیر از جمله ماهیچه، قلب و کبد می‌شود.

اما شاید یک پرسش عجیب در این میان به ذهن برسد؛ آیا پلاسمای انسان جوان نیز می‌تواند چنین خاصیتی داشته باشد؟ برای پی بردن به این موضوع، مینامی و همکارانش نمونه خون‌ گرفته‌شده از یک فرد ۱۸ ساله را به یک موش ۱۲ ماهه تزریق کردند. در اینجا باید اشاره کنیم که یک موش ۱۲ ماهه همانند یک انسان ۵۰ ساله است. به عبارتی یک موش در ۱۲ ماهگی نشانه‌های پیری از خود بروز می‌دهد. برای مثال تحرک آن کمتر می‌شود و عملکردش در تست‌های حافظه افت می‌کند.

موش مورد آزمایش، دو بار در هفته پلاسمای انسانی دریافت کرد. بعد از سه هفته، آزمایش‌های مختلفی بر روی آن انجام شد. پس از آن؛ عملکردهای موش تحت آزمایش، یک موش ۳ ماهه و همچنین یک موش پیر دیگر که هیچ‌گونه تزریقی دریافت نکرده بودند، با هم مقایسه شدند.

نورون‌های جدید

محققان مشاهده کردند پلاسمای انسانی نیز قدرت جوان‌سازی دارد. طی تست‌ها مشخص شد موش پیر تحت آزمایش در فضای باز همانند یک موش جوان می‌دود، همچنین به نظر می‌رسد عملکرد حافظه‌ی آن‌ بهتر شده است و در به خاطر سپردن راهش در مسیرهای پیچیده، نسبت به موش‌های پیر دیگر بهتر عمل می‌کند.

مینامی که یافته‌های خود را در گردهمایی سالانه‌ی جامعه‌ی عصب‌شناسی در سن‌دیه‌گو ایالت کالیفرنیا ارائه کرده است، در این مورد می‌گوید:

پلاسمای خون انسان باعث بالا رفتن مهارت گفتاری می‌شود. همچنین حافظه‌ی آنها علایم بهبودی نشان می‌دهد.

ویکتوریا بولوتینا (Victoria Bolotina) از دانشگاه بوستونِ ماساچوست می‌گوید:

نتیاج آزمایش تقریبا مشابه چیزی بود که انتظارش را داشتیم. خون انسان جوان چیزی در خود دارد که برای جوان ماندن موش‌ها حیاتی است.

تیم تحقیقاتی سپس به بررسی مغز‌ موش‌های تحت تزریق با موش‌های پیر دیگر پرداختند. آن‌ها به دنبال نشانه‌های تولید نورون‌های جدید در هیپوکامپوس (Hippocampus) می‌گشتند؛ فرآیندی که تولید بافت عصبی (neurogenesis) نام دارد و گمان می‌رود برای بهبود حافظه و یادگیری مهم باشد. محققان پی بردند سلول‌های جدیدی در مغز موش‌هایی که تزریقات پلاسمای جوان دریافت کرده بودند، ایجاد شده است. مینامی می‌گوید:

درمان با روش تزریق پلاسمای انسان جوان، منجر به افزایش تولید بافت مغزی می‌شود.

همچنین مینامی ادعا می‌کند بعضی از فاکتور‌هایی را که مسئول وجود چنین خاصیتی در پلاسما هستند، شناسایی کرده است؛ اما وی اعلام کرده که هنوز مایل به افشای آن‌ها نیست. به گفته‌ی او، به نظر می‌رسد بعضی از این فاکتورها مربوط به مغز باشند؛ اما بعضی دیگر در جاهای دیگری از بدن سرچشمه می‌گیرند. مینامی امیدوار است کشف اخیر بتواند به یک روش درمانی برای مبارزه با روند سالخوردگی منجر شود. او در این باره می‌گوید:

حکایاتی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد سالخورده‌ای که انتقال خون تجربه کرده‌اند، از تأثیر جوان‌سازی آن بهره‌مند شده‌اند.

شرکت آلکاهست، اخیرا پروژه مطالعاتی در مورد درمان آلزایمر با خون افراد جوان را کلید زده است.

همچنین ببینید